Google

Hoe zoekmachines u belonen voor een lange-termijn-strategie

februari 2020 - 0 reacties - Zoekmachine-optimalisatie, Content Management, Webanalyse

Beginnen met zoekmachineoptimalisatie is vrij eenvoudig, maar een lange-termijn-strategie kost meer inspanning. De beloning van continue optimalisatie is wel een stuk groter dan wanneer u alleen wat instellingen van uw website goed zet. Met deze tips begint u vandaag nog aan strategische zoekmachineoptimalisatie.

 

Als u begint met zoekmachineoptimalisatie kiest u logischerwijs eerst voor het laaghangend fruit dat u gemakkelijk binnenhaalt: paginatitels, koppen, subkoppen, goede omschrijvingen, alt tags, noem maar op. Daarover vind u bij ons diverse artikelen. Doet u dit goed, dan volgt de beloning van Google vrij snel.

 

Met een goed geoptimaliseerde website ziet u het resultaat al na een paar keer indexeren. Google kan uw website vinden en ziet dat uw website voldoet aan de meest gangbare eisen van zoekmachineoptimalisatie. Voor veel websitebeheerders houdt het daarmee op. Voor u niet, want u gaat verder en wilt de concurrentie voorblijven.

 

Uw website onderscheiden

Kunt u zich nog onderscheiden als negen van de tien websites al goed ingesteld zijn voor Google? Ja, dat kan wel degelijk, want er is een groot verschil in waardering van websites door zoekmachine Google. Die waardering heeft alles te maken met wat Google omschrijft als EAT en dat staat voor Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness, oftwel expertise, autoriteit en vertrouwen.

 

Officieel geen rankingfactor

Google zegt officieel dat EAT geen rankingfactor is. U kunt dus niet met data vergelijken of uw website hier hoger op scoort dan een andere website. Wel zegt Google meer waarde te hechten aan websites waarvan de zoekmachine ziet dat zij een grote expertise, autoriteit en vertrouwen uitstralen. U heeft zelf toch ook meer vertrouwen in een bureau dat al jarenlang doorwrochte artikelen publiceert over zoekmachineoptimalisatie dan een snelle cowboy die u voor een fors bedrag wel even bovenaan in Google kan krijgen?

 

Verhogen van expertise, autoriteit en vertrouwen

Het is dus zaak uw website uit te breiden met de factoren expertise, autoriteit en vertrouwen.

 

Expertise: zorg voor goede inhoud

Voor expertise geldt dat uw website gedegen inhoud moet bevatten. Dat kan onder meer via het (laten) schrijven van artikelen. Zie uw website niet alleen als een verkoopkanaal met promotiepraat, maar breid de website uit met een redactionele nieuwsrubriek die vakinhoudelijk en kwalitatief sterk is. Schrijf handleidingen, geef tips, los problemen op of laat gebruikers van een product of dienst aan het woord. Plaats artikelen door op LinkedIn, wees actief op andere social media en bouw aan uw uitstraling als expert op uw vakgebied. Een arts kan nog zo goed zijn in haar of zijn vak, die arts wordt pas als expert en autoriteit gezien als er veel is gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften.

 

Autoriteit: ander websites verwijzen naar u

Autoriteit verkrijgt u vooral doordat andere mensen of websites naar u verwijzen. Als u kwalitatief hoogwaardige inhoud publiceert, volgt dat vaak vanzelf, maar u kunt ook actief werken aan het krijgen van inkomende links naar uw website. Ook hier zijn social media een middel om anderen op uw waardevolle inhoud te wijzen. Zo wordt in een voetbaltrainersappgroep verwezen naar specifieke sprintoefeningen voor voetballers op de website van een expert op dat gebied.

 

Vertrouwen: een degelijke organisatie

Tot slot vergroot u de factor 'vertrouwen' van uw website. Voor een deel krijgt uw website het vertrouwen van Google als er veel links naar uw website gaan vanaf andere betrouwbare websites. Pas daarom wel op wie er naar u linkt. Onbetrouwbare websites of commerciële links moet u zoveel mogelijk vermijden.


Andere methodes om het vertrouwen van uw eigen website te verhogen zijn onder meer: het bij naam noemen van de auteurs met eventueel een auteurspagina, een goede 'over ons pagina', een privacyverklaring en duidelijke contactgegevens. Google vindt een website van een op het oog degelijke organisatie meer vertrouwen uitstralen dan een losse website zonder adresgegevens et cetera.

 

De lange termijn loont

Het opbouwen van expertise, autoriteit en vertrouwen kost veel meer tijd dan alleen een paar instellingen op uw website goed zetten.

 

Het bijhouden bijvoorbeeld van een nieuwsrubriek met inhoudelijk sterke artikelen is misschien iets wat u zelf niet kunt of wilt behappen. Toch loont het de investering, want Google blijft kritisch kijken naar alle websites die het weergeeft. Artikelen over zoekmachineoptimalisatie op deze website scoren bijvoorbeeld bovengemiddeld goed bij Google en bij de bezoekers.

 

Krijgt u eenmaal het predicaat 'betrouwbaar en beslist ter zake doende', dan ziet u dat zeker terug in de resultatenlijst van de zoekmachine.

 

Wilt u meer weten over Google's standaarden voor experise, autoriteit en vertrouwen? Raadpleeg dan Google’s eigen gids over zoekmachines.

voeg een reactie toe

0 reacties

abonneer u op de RSS feed van Strik Design

over dit nieuws

Wanneer ik iets tegenkom waarvan ik denk dat het interessant is voor mijn klanten dan schrijf ik daarover een artikel. Via RSS kun je je hierop abboneren of je moet af en toe hier terugkomen om te kijken of er iets nieuws staat.

 

archief

recent werk

Nieuwsbrief voor het Roelof van Echten College in Hoogeveen

Ouders van Roelof nieuwsbrief

juni 2019

Nieuwsbrief voor het Roelof van Echten College in Hoogeveen

Stichting Bloeiend Boerenland bevordert de biodiversiteit door zoveel mogelijk bloeiende akkerranden.

Internetsite Stichting Bloeiend Boerenland

juli 2019

Stichting Bloeiend Boerenland bevordert de biodiversiteit door zoveel mogelijk bloeiende akkerranden.

Folders voor de Research Master opleidingen van de Graduate School Medical Sciences van de RuG.

Graduate School Medical Sciences folders

september 2019

Folders voor de Research Master opleidingen van de Graduate School Medical Sciences van de RuG.

recent nieuws

Hoe zoekmachines u belonen voor een lange-termijn-strategie

februari 2020

Beginnen met zoekmachineoptimalisatie is vrij eenvoudig, maar een lange-termijn-strategie kost meer inspanning. De beloning van...

Zoekmachineoptimalisatie bij een WordPress website? Dat kunt u zelf

november 2019

Grote kans dat uw website gemaakt is met WordPress. Of dat u binnenkort ook overstapt naar 's werelds meest gebruikte contentma...

Google Search Console: uw zoekmachineoptimalisatie in een oogopslag

oktober 2019

Bezoekersaantallen bekijken met Google Analytics doen de meeste websitebeheerders nog wel. Maar kijkt u ook naar Google Search ...