Google Search Console: uw zoekmachineoptimalisatie in een oogopslag
oktober 2019 - 0 reacties - Zoekmachine-optimalisatie, Webanalyse
Bezoekersaantallen bekijken met Google Analytics doen de meeste websitebeheerders nog wel. Maar kijkt u ook naar Google Search Console? Dat platform geeft u niet te missen informatie over de prestaties van uw website bij zoekmachines.
Waarom is Google Search Console zo waardevol? Het geeft u in één oogopslag het aantal klikken, vertoningen, de CTR, de gemiddelde positie, zoekopdrachten, bezochte pagina's, het verkeer uit verschillende landen en de apparaten waarmee de bezoeker uw website bekijkt.
De meeste van de informatie over hoe uw website presteert kunt u ook in Google Analytics, vinden, maar het overzicht in Google Search Console is veel duidelijker. Alles staat onder het tabblad Prestaties gewoon lekker overzichtelijk op één pagina. Ideaal om de dag mee te beginnen als veel met uw website en zoekmachineoptimalisatie bezig bent.
Er is een duidelijk verschil tussen Google Analytics en Google Search Console. Analytics meet al het bezoek aan uw website, dus ook het directe verkeer en het bezoek dat via de links naar uw website binnen komt. Met Google Search Console analyseert u alleen het verkeer dat via de zoekmachine op uw website terecht komt.
U ziet in Google Search Console welke zoektermen gebruikt worden, hoe vaak een pagina tevoorschijn komt in de zoekmachines en hoe vaak erop geklikt wordt. Ook ziet u de gemiddelde positie van uw website in de resultatenlijst. De periode waarover u deze gegevens wilt bekijken, kunt u eenvoudig instellen en aanpassen.
Bekijk de zoekprestaties van uw website in Google Search Console.