Google

Gebruik Google Startersgids voor een beter resultaat bij Google, deel 2

maart 2019 - 0 reacties - Zoekmachine-optimalisatie

Bent u nieuw of al enigszins gevorderd met zoekmachineoptimalisatie? De Google Startersgids helpt iedereen die zelf aan de slag wil met een goed resultaat bij Google. Dit is deel twee van ons artikel over het optimaal inrichten van websites volgens de richtlijnen van Google.

 

Zoals u in deel 1 van ons artikel over de Google Startersgids heeft kunnen lezen is de Startersgids een uitgebreid basisdocument om uw zoekmachineoptimalisatie op te zetten volgens de richtlijnen van Google zelf. Voor uw gemak geven wij een samenvatting van de belangrijkste praktische tips waar een website aan moet voldoen.  

 

Waar we in deel 1 ging over de structuur van de website richten we ons in deel 2 op de inhoud.

 

De praktische tips in vogelvlucht

 

  1. Maak de website interessant en nuttig
    Is uw website niet meer dan een digitaal visitekaartje? Met een contactformulier, wat foto's en een beschrijving van uw bedrijf? Daar is op zich niets mis mee, alleen zullen weinig mensen naar uw website verwijzen. En zal Google uw website evenmin interessant vinden om hoog in de lijst te zetten. Wie gewaardeerd wil worden door zoekmachines investeert in inhoud, of content zoals het modieus heet.

    Stel, u bent loodgieter. Dan kunt u volstaan met de standaardinformatie zoals hierboven beschreven. Maar als u op die website een aantal tips geeft over kleine loodgieterswerkzaamheden? Of filmpjes plaats hoe je een druppende kraan repareert? De bezoeker heeft dan veel meer redenen om uw website vaker te bezoeken, uw website aan te bevelen bij anderen via social media, e-mail of forums. Google zal zien dat uw website de bezoeker veel meer informatie geeft dan de website van uw concurrent en zal uw website hoger in de resultatenlijst plaatsen.

  2. Onderzoek wat de bezoeker wil
    Wat zoekt de bezoeker van uw website? Welke zoekwoorden gebruikt de bezoeker? Realiseer u dat een koper heel andere zoekwoorden gebruikt dan iemand die zich algemeen oriënteert. En dat iemand die veel weet over een onderwerp een andere zoekterm gebruikt dan een leek. Google heeft hiervoor een zoekwoordenplanner Daarmee kunt u tal van variaties op de zoekterm ontdekken en ongeveer zien hoe vaak een zoekterm wordt gebruikt.

    Deze informatie gebruikt u om de inhoud van uw website aan te passen. De prestaties van uw website ten opzichte van de concurrentie kunt u vervolgens inzien met de zogeheten prestatierapporten van Google. Daarmee krijgt u een schat aan informatie over de bezoeker zoals welke zoektermen trekken het meeste verkeer naar uw website, hoeveel mobiele bezoekers heeft u en bekijk welke pagina's van uw website het meest worden bezocht.

  3. Kies voor kwaliteit
    Mensen ergeren zich snel aan slordige teksten en warrig opgebouwde inhoud. Vermijd daarom slecht geschreven teksten met spel- en grammaticafouten. Zorg voor goed leesbare inhoud en verdeel die duidelijk in alinea's met tussenkoppen die over het onderwerp gaan. Dat is ook voor de zoekmachine van belang, want die gebruikt koppen en tussenkoppen om te zien waar uw pagina over gaat.

    Uw website heeft wel een zekere hoeveelheid tekst nodig om gewaardeerd te worden, maar plaats deze tekst niet in lange, onoverzichtelijke blokken. De bezoeker waardeert dat niet en de zoekmachine dus ook niet.

  4. Gebruik links op de goede manier
    Links verwijzen door naar informatie elders op uw website, naar andere websites of van een andere website naar uw website. Als het goed is, werkt een link als mond-tot-mondreclame: "Dit vind jij interessant, moet je echt even lezen." Links worden daarom door zoekmachines gewaardeerd. Immers, als de gebruiker reclame maakt voor bepaalde inhoud, dan moet die inhoud wel relevant en waardevol zijn.

    Het is daarbij van belang dat u de links op een goede manier gebruikt. Een link die zegt 'klik hier' vertelt niet zoveel. Een link die zegt 'klik hier voor een goed artikel over zoekmachineoptimalisatie' heeft veel meer informatie in zich.

    Bedenk daarom goed met welke tekst u een link plaatst. Deze linktekst moet de bezoeker en de zoekmachine altijd een idee geven over de pagina waarnaar de link verwijst.

    Andere tips van Google zijn: maak de links niet te lang, gebruik geen overdreven veel zoektermen in de linktekst en vermijd links naar dubieuze websites.

  5. Optimaliseer alle afbeeldingen
    Voor een goed zoekresultaat beschrijft uw website ook in de afbeeldingen wat de inhoud van die afbeeldingen zijn. Heeft een afbeelding een naam als Foto1, dan zegt dat inhoudelijk niets over die foto. Geef afbeeldingen daarom een bijbehorende naam en vul vooral ook de alternatieve 'alt' tekst in: de tekst die blinden horen als ze een website laten voorlezen. Dit is ook de tekst die bezoekers zien als de muis op het plaatje zien of als de afbeelding onverhoopt ontbreekt.

    De zoekmachines zien de alt tekst als gewone tekst en nemen die mee in hun beoordeling. Dit is slechts een kleine moeite die kan bijdragen aan een goed zoekresultaat.

  6. Promoot uw website
    Als u alle praktische tips uit deze samenvatting heeft gevolgd is uw website al een heel eind geoptimaliseerd voor een goed zoekresultaat. U wacht nu rustig tot bezoekers u vinden? Dat zou jammer van de inspanning zijn. Hoe sneller uw website veel bezoekers trekt hoe beter. U kunt de website dus maar beter actief gaan promoten. Daarvoor heeft u vanzelfsprekend de geijkte methodes als vermeldingen op uw visitekaartjes, briefpapier en in uw e-mails, maar promoot uw website vooral ook op social media als LinkedIn, Twitter, Instagram en Facebook. 
    Het promoten van een website is overigens geen eenmalig iets, maar een voortdurend proces. Telkens als u een nieuw artikel plaatst of een nieuwsbericht publiceert, brengt u dat onder de aandacht op de diverse kanalen.

    Heeft u een lokaal bedrijf, een bedrijf dat het vooral moet hebben van klanten in de buurt of klanten die uw winkel bezoeken? Dan is Google Mijn Bedrijf echt iets voor u. Wie hieraan meedoet (gratis!) krijgt in de zoekresultatenlijst een aparte vermelding met daarbij duidelijk het telefoonnummer, de openingstijden, een foto en onder meer een link naar de website. Dit kan bezoekers echt over de streep trekken om u te bellen, te bezoeken of uw website aan te klikken. Wie meer wil weten over Google Mijn Bedrijf kan terecht bij ons artikel Uw bedrijf beter vindbaar met de ultieme gids voor Google Mijn Bedrijf.

  7. Analyseer het bezoekersverkeer en -gedrag
    Tot slot heeft Google twee niet te missen hulpmiddelen om de prestaties van uw website te meten: Google Marketing Platform en Google Search Console.

    Met Google Marketing Platform (voorheen Google Analytics) meet u in eerste instantie het bezoek aan uw website. Dat zijn buitengewoon uitgebreide gegevens: hoeveel bezoekers krijgt u, via wie, welke pagina's bezoeken zij, hoelang, met wat voor besturingssysteem et cetera. In het begin kan de hoeveelheid informatie u overdonderen, maar het leert snel. Daarbij is het heel nuttig en interessant om te zien hoe bijvoorbeeld uw nieuwsberichten presteren. Wilt u een stapje verder met uw website? Dan biedt Google Marketing Platform u tal van mogelijkheden om uw online marketing te verbeteren.

    Google Search Console richt zich meer op het zoekmachine gedeelte van uw website: met welke zoektermen komen bezoekers bij u? Hoe presteert uw website voor bepaalde zoektermen ten opzichte van de concurrentie? Is uw website technisch in orde voor een goed zoekresultaat.

    Wilt u meer werk maken van zoekmachineoptimalisatie en online marketing, maar komt u er niet uit? Uw internetbureau kan u ondersteunen waar u wilt.

voeg een reactie toe

0 reacties

abonneer u op de RSS feed van Strik Design

over dit nieuws

Wanneer ik iets tegenkom waarvan ik denk dat het interessant is voor mijn klanten dan schrijf ik daarover een artikel. Via RSS kun je je hierop abboneren of je moet af en toe hier terugkomen om te kijken of er iets nieuws staat.

 

archief

recent werk

Nieuwsbrief voor het Roelof van Echten College in Hoogeveen

Ouders van Roelof nieuwsbrief

juni 2019

Nieuwsbrief voor het Roelof van Echten College in Hoogeveen

Stichting Bloeiend Boerenland bevordert de biodiversiteit door zoveel mogelijk bloeiende akkerranden.

Internetsite Stichting Bloeiend Boerenland

juli 2019

Stichting Bloeiend Boerenland bevordert de biodiversiteit door zoveel mogelijk bloeiende akkerranden.

Folders voor de Research Master opleidingen van de Graduate School Medical Sciences van de RuG.

Graduate School Medical Sciences folders

september 2019

Folders voor de Research Master opleidingen van de Graduate School Medical Sciences van de RuG.

recent nieuws

Deze zoekmachine is een veilig alternatief voor Google

mei 2019

Een veilig alternatief voor Google dat in tegenstelling tot Google wel rekening houdt met uw privacy? En u niet achtervolgt met...

Snelle websites zijn beter. Hoe snel is die van u?

april 2019

Snelle website zijn beter, zegt Google. En dat is logisch, want de bezoeker wil de website direct op het scherm zien, zonder te...

Gebruik Google Startersgids voor een beter resultaat bij Google, deel 2

maart 2019

Bent u nieuw of al enigszins gevorderd met zoekmachineoptimalisatie? De Google Startersgids helpt iedereen die zelf aan de slag...