Google

Gebruik de Google Startersgids voor een beter resultaat bij Google, deel 1

januari 2019 - 0 reacties - Zoekmachine-optimalisatie

De Google Startersgids is een uitgebreid basisdocument om uw zoekmachineoptimalisatie op te zetten volgens de richtlijnen van Google zelf. Die richtlijnen veranderen nog al eens als Google bijvoorbeeld zijn algoritme heeft aangepast, of zoals de laatste jaren het geval is geweest, de mobiele weergave van websites belangrijker wordt. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de eisen die Google aan websites stelt.

 

Startersgids geeft actueel overzicht

De Google Startersgids is een handig en actueel overzicht van alles wat u moet doen om uw website te optimaliseren voor een goed resultaat bij de zoekmachine. Of zoals Google het zelf zegt in de gids: "Deze gids onthult geen geheimen waarmee je je site automatisch op de eerste positie in Google kunt zetten, maar als je de onderstaande praktische tips volgt, is het hopelijk heel wat makkelijker voor zoekmachines om je content te crawlen, te indexeren en te begrijpen." Google lijkt deze tekst overigens zelf uit het Engels vertaald te hebben met Google Translate, maar waar het op neer komt is dat wie de richtlijnen uit de gids niet volgt, veel minder kans maakt op een goed zoekresultaat.

 

De praktische tips in vogelvlucht

U kunt de Startersgids uiteraard zelf doornemen en stap voor stap met uw website vergelijken. Wij geven hier een overzicht van de praktische tips in vogelvlucht.

 

In deel 1 van onze samenvatting:

  1. Vind Google uw website?
    Kan Google uw website vinden? Is uw website geïndexeerd en word deze meegenomen in de periodieke beoordeling van zoekmachineresultaten? Tik daarvoor als zoekopdracht bij Google 'site: www.uwwebsite.nl' U krijgt dan een overzicht van de pagina's die Google van uw website ziet. Ziet u geen resultaat? Dan kan Google uw website niet vinden en dat kan meerdere oorzaken hebben zoals te weinig links naar uw website, uw website is nog te nieuw of uw website deugt niet qua techniek of ontwerp. 

  2. Uw website aanmelden
    U hoeft uw website op zich niet aan te melden bij Google, want nieuwe websites worden na verloop van tijd vanzelf geïndexeerd als het goed is. Maar het aanleveren van een sitemap, een soort inhoudsopgave van de website, is wel een goed idee. Dit geldt zeker voor wie een website heeft met veel pagina's zoals een nieuwssectie met een archief. Dan is het aanleveren van een sitemap aan te raden. Dat kan een positief effect hebben op zoekresultaat. Lees meer over sitemaps.

  3. Houd de navigatie logisch en overzichtelijk
    De navigatie ofwel de menustructuur van een website heeft een tweeledig doel. Aan de ene kant helpt de navigatie uw bezoekers bij het vinden van de juiste inhoud, aan de andere kant vertelt de navigatie de zoekmachine welke pagina's de eigenaar van de website belangrijk vindt.
    Bij Google weegt het mee dat alle pagina’s op de website bereikbaar zijn via een link en dat de interne zoekmachine niet noodzakelijkerwijs gebruikt hoeft worden. Dit geldt uiteraard niet voor pagina's die u uitsluit bij het indexeren van de website door zoekmachines (zie punt 5 hieronder).

    Zoekmachines houden niet van een ingewikkelde navigatiestructuur waarbij een bezoeker diverse keren moet klikken om een pagina op het scherm te krijgen. Houd uw navigatie daarom overzichtelijk.

  4. Geef iedere url een naam die past bij de inhoud
    Omdat de zoekmachine zijn gebruikers zo goed mogelijk van dienst wil zijn, zal de zoekmachine zelden uw homepage weergeven, maar eerder een pagina die hoort bij de zoekopdracht. Als u ons vindt via de toekterm 'webdesign', komt u niet op onze homepage terecht, maar op de pagina die gaat over webdesign.

    Iedere pagina op uw website heeft daarom een unieke url, iets als www.mijndomeinnaam/openingstijden.

    Zorg ervoor dat deze namen een logische link hebben met de inhoud van uw webpagina. Gebruik geen veel te lange namen of algemene namen als www.mijndomeinnaam/pagina1. Heeft u een WordPress website? Denk erom dat u de zogeheten permalink aanpast en gebruik geen paginanaam als www.mijndomeinnaam/?p=N

    Zoekmachines nemen weliswaar ook de inhoud van de pagina mee en kijken dus verder dan alleen de paginanaam, maar een pagina die een goede naam koppelt aan goede inhoud scoort hoger in de resultatenlijst dan een gelijkwaardige pagina zonder goede naam. Paginanamen worden bovendien weergegeven in de resultatenlijst. De bezoeker besluit veelal op basis van die naam om wel of niet op de link te klikken. Ga daarom serieus aan de slag met uw paginanamen!

  5. Pagina's of delen uitsluiten
    Hoewel alles in deze gids er op gericht dat Google uw website weergeeft, wilt u misschien sommige delen van uw website juist afschermen en deze niet laten verschijnen in de resultatenlijst. Een voorbeeld hiervan is de interne zoekfunctie van uw eigen website. Bezoekers waarderen het niet als ze op een link in Google klikken en dan weer op een zoekresultatenlijst op uw website terechtkomen. Daarom kunt u die lijst beter uitsluiten. Lees meer over het uitsluiten van bepaalde inhoud.

 

voeg een reactie toe

0 reacties

abonneer u op de RSS feed van Strik Design

over dit nieuws

Wanneer ik iets tegenkom waarvan ik denk dat het interessant is voor mijn klanten dan schrijf ik daarover een artikel. Via RSS kun je je hierop abboneren of je moet af en toe hier terugkomen om te kijken of er iets nieuws staat.

 

archief

recent werk

Internetsite Anton Reitsema Pensioen & Planning

Internetsite Anton Reitsema Pensioen & Planning

juni 2018

Als gecertificeerd pensioenadviseur geeft Anton Reitsema duidelijk inzicht in iedere pensioensituatie.

Jaarberich Maekehiem

Jaarbericht Maekehiem

mei 2018

In het Maeykehiem wordt zoveel mogelijk een zo normaal mogelijke leef- en werksituatie gecreëerd.

Internetsite DH Witgoed

Internetsite DH Witgoed

april 2018

DHWitgoed repareert en verkoopt witgoed in de regio Groningen - Assen. Ook 's avonds tot 21.00 uur.

recent nieuws

Uw bedrijf beter vindbaar met de ultieme gids voor Google Mijn Bedrijf

december 2018

Wie snel even een bedrijf in de buurt zoekt komt via Google vrijwel altijd terecht bij een vermelding van Google Mijn Bedrijf, ...

Analyseer uw websitebezoek en leer de beginselen van Google Analytics

oktober 2018

Uw website levert via Google Analytics een gedetailleerd overzicht met data over uw bezoekers. Gek genoeg gebruiken maar weinig...

Verbeter de omschrijving van uw website

oktober 2018

Een goede omschrijving van uw website is nodig om van zoekers daadwerkelijk bezoekers te maken. De omschrijving in de resultate...