Google

Uw bedrijf beter vindbaar met de ultieme gids voor Google Mijn Bedrijf

december 2018 - 0 reacties - Local Search

Wie snel even een bedrijf in de buurt zoekt komt via Google vrijwel altijd terecht bij een vermelding van Google Mijn Bedrijf, het zoekresultaat voor lokale bedrijven of vestigingen. Zo vind u immers snel die kapper, keukenboer, cadeauwinkel of stukadoor bij u in de omgeving. Heeft u zelf zo'n bedrijf? Verbeter uw vindbaarheid met deze ultieme gids voor Google Mijn Bedrijf.

 

U kent ze vast wel, die vermeldingen van Google Mijn Bedrijf: dat zijn die aparte vermeldingen in het zoekresultaat met het telefoonnummer, de openingstijden, een foto, een link naar de website en misschien een paar recensies. Zoekt u vanaf uw smartphone? Dan belt u het bedrijf met een simpele tap op het scherm. Wel zo handig als u een afspraak wilt maken bij dat bedrijf. Gaat de koplamp van uw Audi onderweg kapot en kunt u deze niet zelf vervangen? De kans is 99 procent dat u de smartphone pakt en zoekt op iets als 'Audigarage Groningen'. Dan komt u terecht bij een vermelding van Google Mijn Bedrijf. Ok, u heeft misschien een hele nieuwe Audi die u via de navigatie automatisch naar de dichtstbijzijnde garage rijdt, maar wilt u de recensies van die garage eerst zien? Ook die vindt u weer bij Google Mijn Bedrijf.

 

Geen vermelding? Dan mist u klanten!

Reuze handig dus zo'n vermelding bij Google Mijn Bedrijf. Althans, als de eigenaar van het bedrijf die informatie allemaal heeft ingesteld. Wie niet zo'n vermelding heeft, mist sowieso de boot. En wie niet volledig is, mist misschien dat telefoontje en daarmee de klant.

 

Maak uw vermelding perfect met deze stappen

Heeft u al wel een vermelding bij Google Mijn Bedrijf? Perfectioneer deze met de 'ultieme gids voor Google Mijn Bedrijf' van het Canadese bedrijf Whitespark voor een maximaal zoekresultaat. U kunt de volledige Whitesparks Guide to Optimizing Google My Business zelf doornemen, maar voor het gemak geven we hier een samenvatting van alles wat u kunt doen om uw vermelding zo goed mogelijk te maken.

 

1. Het begin: zoek en registreer

Begin met zoeken naar vermeldingen van uw bedrijf. De kans bestaat immers dat u in het verleden al eens een vermelding heeft vastgelegd en Google accepteert geen dubbele vermeldingen. Zoek via Google en ook via Google Maps. Als uw bedrijf verschillende adressen heeft gehad, zoekt u op al die adressen. Geen vermelding? Registreer uw bedrijf dan bij Google Mijn Bedrijf. Komt uw bedrijf tevoorschijn? Dan past u de gegevens aan conform de volgende stappen.

 

2. Claim en bevestig uw vermelding

De eerste stap na het registeren van uw vermelding is het claimen van deze vermelding. Dat klinkt gek, maar gek genoeg kan iedereen een vermelding vastleggen bij Google. In theorie kan uw concurrent uw vermelding registreren en uw klanten de verkeerde kant opsturen. U moet er daarom zeker van zijn dat uw vermelding op uw naam geregistreerd staat. Dat kan via een bevestiging via de telefoon of ouderwets via een kaartje dat per post naar u wordt gestuurd. Soms vindt bevestiging plaats via het webbeheerdersplatform Search Console of per e-mail. Er wordt zelfs geëxperimenteerd met bevestiging via videobellen met Google.

 

Een andere reden voor het claimen van uw vermelding is dat Google gebruikers suggesties kunnen doen om uw vermelding te wijzigen. Deze wijzigingen worden soms automatisch doorgevoerd. Iemand kan dus zomaar de suggestie doen dat uw bedrijf op woensdag is gesloten. Als geregistreerd eigenaar van uw vermelding krijgt hiervan een bericht en kunt u deze wijzigingen terugdraaien.

 

Heeft iemand uw vermelding geregistreerd en wilt u deze terug? Dan volgt u deze instructies van Google.

 

3. Beantwoord de vragen voor iemand anders het doet

Bij iedere vermelding op Google Mijn Bedrijf staan een paar vragen. Daarmee probeert Google de vermelding zo compleet mogelijk te maken. Accepteert dit restaurant creditcards? Is er een rookruimte? Zijn in dit hotel huisdieren welkom? U kun deze vragen maar beter zelf beantwoorden, voor iemand anders het doet. Maak uw vermelding dus zo compleet mogelijk.

 

4. Maak de informatie compleet

Vul verder alles zo compleet mogelijk in. Begin met uw bedrijfsnaam en gebruik de naam die op uw visitekaartjes, briefpapier of bedrijfspand staat. We hebben het hier wel over zoekmachineoptimalisatie, maar komt niet in de verleiding om uw bedrijfsnaam te voorzien van allerlei zoektermen waar u op gevonden wilt worden. Dat kan u op een straf komen te staan.


Kies een hoofdcategorie voor uw bedrijf en een secundaire categorie die daarbij past. In ons geval bijvoorbeeld webdesign en grafische vormgeving. Kijk daarbij ook naar de categorie van uw concurrenten.


Geef uw postadres, bezoekadres en geef als het kan meerdere telefoonnummers en contactmogelijkheden op. Zo vult u een aparte url in voor uw contactpagina, naast uw gewone www.mijnbedrijf.nl url.

 

Bij Services kunt u verschillende zaken met eventueel een prijs opgeven. Denk hierbij aan 'eenpersoonskamer €99,-' of 'kort gedekt herenkapsel €24,50'.

 

5. Zorg voor aantrekkelijk beeld

Voeg sowieso een aantal goede foto's toe aan uw vermelding om de bezoeker een aantrekkelijk beeld te geven van uw bedrijf. U kunt zelfs 360 graden beeld toevoegen. Of een promotievideo van uw bedrijf. Hiermee zal iemand die via Google zoekt eerder voor uw bedrijf kiezen dan voor een ander.

 

6. Begin met Google Posts

Is uw vermelding helemaal klaar? Houdt deze vermelding niet statisch, maar maak er een dynamische vermelding van waar regelmatig iets nieuws staat. Wat dan? Denk aan aanbiedingen, speciale acties als wijnproeverijen of instructies. Dit doet u via Google Posts, kleine artikeltjes die bij uw vermelding in het zoekresultaat komen te staan. Ook deze berichten maken het voor de bezoeker weer aantrekkelijk om voor uw bedrijf of website te kiezen. Meer over Google Posts leest u in ons artikel Google Posts nieuw marketingkanaal voor ondernemers.

 

Tot slot

Bent u overtuigd van het belang van een vermelding bij Google Mijn Bedrijf, maar ziet u het ondanks deze gids niet zitten alles zelf te doen? Vraag uw webbouwer om een aantal zaken voor u in gang te zetten. Hij of zij kan u ook helpen bij meer geavanceerde GMB zaken als het reageren op slechte recensies.

voeg een reactie toe

0 reacties

abonneer u op de RSS feed van Strik Design

over dit nieuws

Wanneer ik iets tegenkom waarvan ik denk dat het interessant is voor mijn klanten dan schrijf ik daarover een artikel. Via RSS kun je je hierop abboneren of je moet af en toe hier terugkomen om te kijken of er iets nieuws staat.

 

archief

recent werk

Nieuwsbrief voor het Roelof van Echten College in Hoogeveen

Ouders van Roelof nieuwsbrief

juni 2019

Nieuwsbrief voor het Roelof van Echten College in Hoogeveen

Stichting Bloeiend Boerenland bevordert de biodiversiteit door zoveel mogelijk bloeiende akkerranden.

Internetsite Stichting Bloeiend Boerenland

juli 2019

Stichting Bloeiend Boerenland bevordert de biodiversiteit door zoveel mogelijk bloeiende akkerranden.

Folders voor de Research Master opleidingen van de Graduate School Medical Sciences van de RuG.

Graduate School Medical Sciences folders

september 2019

Folders voor de Research Master opleidingen van de Graduate School Medical Sciences van de RuG.

recent nieuws

Zoekmachineoptimalisatie bij een WordPress website? Dat kunt u zelf

november 2019

Grote kans dat uw website gemaakt is met WordPress. Of dat u binnenkort ook overstapt naar 's werelds meest gebruikte contentma...

Google Search Console: uw zoekmachineoptimalisatie in een oogopslag

oktober 2019

Bezoekersaantallen bekijken met Google Analytics doen de meeste websitebeheerders nog wel. Maar kijkt u ook naar Google Search ...

Deze zoekmachine is een veilig alternatief voor Google

mei 2019

Een veilig alternatief voor Google dat in tegenstelling tot Google wel rekening houdt met uw privacy? En u niet achtervolgt met...