Google

Hoe Google uw informatie veel netter kan presenteren

mei 2016 - 1 reacties - Internet marketing, Zoekmachine-optimalisatie, Conversie

Biedt uw website een of meerdere overzichten? Van artikelen, evenementen, lokale bedrijven, films, producten, restaurants, software of televisie-programma's? Dan kunt u zo’n overzicht bij Google netjes op een rij presenteren met Google's Data Highlighter.

 

Google's Data Highlighter is niets anders dan een markeerstift waarmee u relatief eenvoudig data op uw website markeert. U zegt ermee tegen de zoekmachine: 'Deze data hebben dezelfde structuur. Zet je ze even mooi op een rijtje?'

 

Wat heef u aan de Data Highlighter?

Wat heeft u aan het markeren van die gestructureerde data? Nu het festivalseizoen weer voor de deur staat, komt het bijvoorbeeld goed van pas als zoekende internetters uw evenementen netjes op een rij zien. Natuurlijk presenteert u die informatie zo op uw eigen website, maar we bedoelen hier netjes gepresenteerd in de resultatenlijst van Google.

 

Stel dat u een aantal fairs of markten organiseert, iedere tweede zaterdag van de maand of een willekeurig ander aantal. De bezoeker die via Google zoekt op 'Festivals Nederland' ziet direct in de resultatenlijst wanneer die evenementen zijn. Omdat Google veel belang hecht aan lokaal zoeken zal dit in de toekomst mogelijk ook gelden voor specifiekere en lokale zoekopdrachten als 'boerenmarkt Groningen' of 'voorjaarsfairs Friesland'. 

 

Extra zoekresultaat

Het rijtje komt soms als extra functionaliteit onder uw zoekresultaat te staan. De kans op doorklikken is dan een stuk groter dan wanneer u alleen ergens in de omschrijving iets meldt over 'ook deze zomer organiseren we weer een aantal boerenmarkten. Kijk in de agenda.' Het werkt overigens ook als u maar één evenement organiseert.

 

Of u bent uitgever en wilt een aantal boeken promoten over tuinieren. De bezoeker die via Google zoekt op 'handboek tuinieren voor stadstuinen' krijgt in de oude situatie (dit kan verschillen per gebruiker) alleen een pagina met 'Uitgeverij Lupine is gespecialiseerd in tuinboeken over onder meer stadstuinen'. Of 'Handboek stadstuinen uit 2016 van uitgeverij Lupine'. Gebruikt u Google's Data Highlighter? Dan kan in de resultatenlijst bij Google een handig rijtje verschijnen van alle boeken over stadstuinen van de uitgeverij. Niet alleen het handboek uit 2016, maar de opsomming vermeldt ook het handboek Tropische Stadstuinen, Japanse Stadstuinen, Stadstuinen om van te eten et cetera.

 

Sneller doorklikken

Als u als bezoeker zo'n extra rijtje onder het zoekresultaat ziet, gaat u ervan uit dat die website het goed voor elkaar heeft en een specialist is op dat vakgebied. En klikt u wellicht door naar die desbetreffende website en niet naar die van de concurrent.

 

De Data Highlighter vindt u in Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) onder het kopje Zoekopmaak en heet in het Nederlands Gegevens markeren.


U kunt zelf aan de slag gaan  met deze instructies over de Data Highlighter.


En als u er niet uitkomt, kan uw webdesigner dit voor u doen.

voeg een reactie toe

1 reacties

Henk

168 weken geleden

Mooi geschreven, leuk artikel!

abonneer u op de RSS feed van Strik Design

over dit nieuws

Wanneer ik iets tegenkom waarvan ik denk dat het interessant is voor mijn klanten dan schrijf ik daarover een artikel. Via RSS kun je je hierop abboneren of je moet af en toe hier terugkomen om te kijken of er iets nieuws staat.

 

archief

recent werk

Logo voor café-restautant De Onlanderij bij het prachtige natuurgebied De Onlanden bij Eelderwolde

Logo De Onlanderij

februari 2019

Logo voor het café-restautant De Onlanderij bij het prachtige natuurgebied De Onlanden bij Eelderwolde.

Internetsite Anton Reitsema Pensioen & Planning

Internetsite TwinQels

februari 2019

Het interactief loopbaanplatform TwinQels ondersteunt werkgevers en werknemers die zelf de regie willen behouden.

Jaarberich Maekehiem

3D visualisatie verbouwing Dorpshuis Garmerwolde

januari 2019

3D visualisaties van exterieur, grote zaal en ruimte voor Buurtzorg na verbouwing van Dorpshuis De Leeuw.

recent nieuws

Snelle websites zijn beter. Hoe snel is die van u?

april 2019

Snelle website zijn beter, zegt Google. En dat is logisch, want de bezoeker wil de website direct op het scherm zien, zonder te...

Gebruik Google Startersgids voor een beter resultaat bij Google, deel 2

maart 2019

Bent u nieuw of al enigszins gevorderd met zoekmachineoptimalisatie? De Google Startersgids helpt iedereen die zelf aan de slag...

Gebruik Google Startersgids voor een beter resultaat bij Google, deel 1

januari 2019

Bent u nieuw of al enigszins gevorderd met zoekmachineoptimalisatie? De Google Startersgids helpt iedereen die zelf aan de slag...