Google

Website verbouwen zonder stress en verlies van zoekresultaat

november 2012 - 1 reacties - Zoekmachine-optimalisatie, Content Management, Internet marketing, Webdesign, Linkbuilding, Website onderhoud

Een internetsite verbouwen naar een nieuw ontwerp. Is dat een garantie voor stress? Raakt u al uw zoekmachineresultaten kwijt? Of kan het redesign soepel zonder problemen? Strik Design verbouwde onlangs de eigen website grondig en behield én verbeterde zijn zorgvuldig opgebouwde ranking: een best practice voor een nieuwe website zonder zorgen.

 

Iedere internetsite is af en toe aan een opknapbeurt toe. Waarom? Het ontwerp raakt gedateerd, bezoekers, potentiële klanten en zoekmachines stellen andere eisen, de code is verouderd of de leesbaarheid op de smartphone of tablet laat te wensen over.
De ene website gaat wat langer mee dan de ander, maar hét moment is onoverkomelijk: de website moet op de schop. Maar hoe? Waar begin je? En hoe behouden we bij een redesign onze zorgvuldig opgebouwde ranking in de zoekresultaten?

We spreken hier uitdrukkelijk, ook als we het hebben over 'de nieuwe website', van een verbouwing of redesign van een bestaande internetsite en niet van een compleet nieuwe website. We willen immers een aantal zaken zoveel mogelijk in tact laten waaronder de domeinnaam, inkomende links van andere websites, links vanaf ppc advertentieprogramma's zoals AdWords, de pagerank en onze positie in de resultatenlijst van zoekmachines.

Strik Design ging u recentelijk voor met een uitdagende opdracht aan zichzelf: maak een volledig nieuw ontwerp voor je website, maar behoud minimaal je ranking en verbeter die waar dat kan. Opdracht geslaagd, blijkt een aantal maanden na de lancering van de nieuwe website, want de rankings verbeterden spectaculair. De oude rankings waren door meer concurrentie van collega's en verouderde code voor de meeste zoektermen gestaag gedaald. Na het redesign is de ranking voor een flink aantal zoektermen aanzienlijk gestegen.

Voorbereiding en rapportage
Net als een gewone verbouwing of renovatie begint alles met een goede voorbereiding en grondige rapportage.

  1. Bepaal eerst waar het nieuwe ontwerp aan moet voldoen. Wat is het doel van de website? Is dat veranderd ten opzichte van de oude? Check het strategisch internetplan nog eens. Maak dat als het er nog niet is. Beantwoord de volgende vragen in een document dat u later terug kunt lezen.
    • Wat zijn de goede en slechte punten van de huidige website?
    • Welke pagina's of onderdelen worden het meest bekeken?
    • Zijn processen, bijvoorbeeld het publiceren van artikelen of informatie over het productaanbod, te optimaliseren met webapplicaties?
    • Is de website of zijn er pagina's beter te optimaliseren voor zoekmachines?
    • Hoe wordt de website straks onderhouden?
    • Waar moet de techniek aan voldoen? Denk aan zaken als browser- en schermspecificaties, optimalisatie voor tablet en/of smartphone, validerende code, laadtijd, statistieken et cetera.
  2. Doe zoveel mogelijk inspiratie op bij collega's en concurrenten en win advies in, zowel inhoudelijk (tekst, beeld en functioneel) als technisch.
  3. Documenteer alles. Houd gedurende het hele proces een document bij, zowel van ideeën als overwegingen en besluiten. Zo zijn stappen terug te lezen en bij te sturen.

Concept en structuur
Een beetje internetsite heeft al gauw tientallen pagina's, links en keuzemogelijkheden. Houd daarom het concept en de structuur van het nieuwe ontwerp nauwlettend in de gaten. Niets zo vervelend als bezoekers die de weg kwijtraken of meerdere 404, de pagina die u zoekt bestaat niet pagina's.

  1. Bepaal de nieuwe structuur van de website. Hoe navigeren bezoekers? Maak schetsen van mogelijke indelingen van belangrijke pagina's.
  2. Maak een overzicht van de menu-indeling, alle bijbehorende pagina's met een korte omschrijving en de oude en de nieuwe url (dit komt later goed van pas bij het redirecten van de pagina's)
  3. Bepaal de hoofd- en subtrefwoorden voor deze pagina's wanneer de website geoptimaliseerd moet worden voor zoekmachines.

Uitvoering van het ontwerp

  1. Doe inspiratie op voor het webdesign bij zowel mooie als slim ontworpen websites. Maak hiervan printscreens en plaats deze in een document of moodboard. Dit geeft de onwerper houvast bij het maken van het nieuwe ontwerp. Laat het ontwerp uitvoeren.
  2. Laat de website en de eventuele webapplicaties bouwen. Denk hierbij ook aan zaken als een automatisch gegenereerde sitemap, een zoekfunctie, goed werkende formulieren en een content management systeem.

Inhoud

  1. Houd tekst en beeld nog eens grondig tegen het licht, pas aan indien nodig. Zorg in de tekst (indien nodig) voor zoekmachineoptimalisatie. Laat het schrijven eventueel aan een professional over. Zorg in ieder geval voor professionele eindredactie voor tekst en beeld. Spel- tik- en stijlfouten kunnen bezoekers irriteren en zoekmachines zelfs misleiden. Een foto of illustratie die u zelf leuk vindt, kan op bezoekers een hele andere uitwerking hebben.
  2. Plaats tekst en beeld op de pagina's.
  3. Zorg voor een goede interne linkstructuur, check of alle links werken. Wat een goede linkstructuur is? Eentje waarbij je binnen de hoofdcategorie van de website het menu niet nodig hebt om de gerelateerde pagina's te vinden. Die pagina's vind de bezoeker via de links in de tekst zelf. Dat is prettiger voor de bezoeker.
  4. Voorzie alle pagina's van een goede paginatitel en omschrijving met optimalisatie voor de gekozen trefwoorden. Dit zorgt ervoor dat bezoekers weten wat zij kunnen verwachten en verbetert uw zoekresultaat voor de desbetreffende trefwoorden.

Testen

  1. Test de website grondig in alle browsers die van belang zijn. Zijn de pagina's goed te printen?
  2. Test alle links.
  3. Test op de snelheid van de website. Laden alle pagina's binnen een paar seconden?
  4. Vraag een aantal gebruikers, vakgenoten en professionals de website kritisch te bekijken en verwerk deze waardevolle input.

Kort voor de lancering van de website

  1. Leg zoveel mogelijk statistieken van de oude website vast. Zo kunt u straks een goede vergelijking maken. Het gaat dan onder meer om de huidige laadtijd, conversie, best bekeken pagina's, ranking, bounce rate, pagerank et cetera. Conversiedoelen zijn in te stellen in Google Analytics en betreffen onder meer een bedanktpagina nadat de bezoeker een formulier heeft ingevuld of een bestelling heeft geplaatst.
  2. Maak een lijst van de belangrijkste inkomende links en controleer hoeveel url's zijn geïndexeerd bij Google en Bing.
  3. Maak een goede backup van de oude website en zorg ervoor dat deze in geval van nood snel terug te zetten is.
  4. Zorg ervoor dat bezoekers via inkomende links naar de juiste pagina worden geleid en test dit grondig. Voor de technici onder ons: maak een .htaccess file met 301 redirects.
  5. Maak een sitemap (XML) zodat zoekmachines uw website eenvoudig kunnen indexeren.
  6. Heeft u pay-per-click advertenties zoals Google AdWords? Maak een overzicht naar welke pagina's deze moeten verwijzen.
  7. Maak een (bescheiden) publiciteitsplan om de nieuwe website onder de aandacht van uw relaties te brengen en zorg dat de benodigde zaken (nieuwsbrief, twitterbericht, Facebook statusupdate) hiervoor klaar zijn.
  8. Plaats vlak voor het online zetten de Google Analytics code.
  9. Vervang de oude website door de nieuwe.

Direct na de lancering

  1. Test opnieuw de werking van alle belangrijke pagina's en onderdelen van de nieuwe website. U heeft vooraf ook al getest, maar na het uploaden zijn de verwijzingen soms anders. Vergeet niet ook de formulieren en de links nogmaals te testen.
  2. Pas de pay-per-click advertenties aan.
  3. Pas de instellingen bij Google & Bing Webmaster tools aan.

De eerste weken na het online plaatsen

  1. Voer het publiciteitsplan uit.
  2. Controleer of de Google Analytics code werkt en hou deze de eerste dagen goed in de gaten.
  3. Controleer de eerste dagen regelmatig Google & Bing Webmaster Tools op foutmeldingen. U kunt bijvoorbeeld zien of bezoekers niet meer bestaande pagina's opvragen.
  4. Controleer de ranking met behulp van bijvoorbeeld de Google Toolbar of de Page Rank Status extensie voor Chrome. Heb daarbij een beetje geduld, het kan wel een maand duren voor de Page Rank wijzigt.
  5. Controleer het aantal geïndexeerde pagina's. Dat kan met Google Webmaster Tools of met de Page Rank Status extensie voor Chrome.

Conclusie
Ja, het is veel werk om een bestaande website om te zetten naar een nieuw ontwerp. Dat werk zit 'm vooral in de goede voorbereiding. Maar nee, stress hoeft een redesign niet op te leveren, juist niet als u alles goed voorbereidt. De rankings hoeft u met een nieuw ontwerp niet kwijt te raken. Integendeel. Door de zaken goed aan te pakken, kunt u met uw vernieuwde website zelfs aanzienlijk beter gaan scoren voor bepaalde zoektermen.

 

Redesign-advies
Bent u van plan binnenkort uw website te vernieuwen? Wij willen u hierbij graag ondersteunen met het inventariseren van alles wat nodig is en het opstellen van een verbouwplan. Verder ondersteunen wij u bij het uitvoeren van dit plan met praktisch advies.

voeg een reactie toe

1 reacties

Janny

357 weken geleden

Hoi, dit is een zeer interessant artikel en ik heb genoten van het lezen veel van de artikelen en berichten die op de website, ga zo door met het goede werk en hopen op wat meer interessante inhoud in de toekomst te lezen. Ik heb veel nuttige en belangrijke informatie. Dank je wel.

abonneer u op de RSS feed van Strik Design

over dit nieuws

Wanneer ik iets tegenkom waarvan ik denk dat het interessant is voor mijn klanten dan schrijf ik daarover een artikel. Via RSS kun je je hierop abboneren of je moet af en toe hier terugkomen om te kijken of er iets nieuws staat.

 

archief

recent werk

Nieuwsbrief voor het Roelof van Echten College in Hoogeveen

Ouders van Roelof nieuwsbrief

juni 2019

Nieuwsbrief voor het Roelof van Echten College in Hoogeveen

Stichting Bloeiend Boerenland bevordert de biodiversiteit door zoveel mogelijk bloeiende akkerranden.

Internetsite Stichting Bloeiend Boerenland

juli 2019

Stichting Bloeiend Boerenland bevordert de biodiversiteit door zoveel mogelijk bloeiende akkerranden.

Folders voor de Research Master opleidingen van de Graduate School Medical Sciences van de RuG.

Graduate School Medical Sciences folders

september 2019

Folders voor de Research Master opleidingen van de Graduate School Medical Sciences van de RuG.

recent nieuws

Zoekmachineoptimalisatie bij een WordPress website? Dat kunt u zelf

november 2019

Grote kans dat uw website gemaakt is met WordPress. Of dat u binnenkort ook overstapt naar 's werelds meest gebruikte contentma...

Google Search Console: uw zoekmachineoptimalisatie in een oogopslag

oktober 2019

Bezoekersaantallen bekijken met Google Analytics doen de meeste websitebeheerders nog wel. Maar kijkt u ook naar Google Search ...

Deze zoekmachine is een veilig alternatief voor Google

mei 2019

Een veilig alternatief voor Google dat in tegenstelling tot Google wel rekening houdt met uw privacy? En u niet achtervolgt met...