Google

Optimaliseren voor Local Search; doe het nu!

juni 2011 - 2 reacties - Mobiel internet, Local Search, Internet marketing

Vaarwel telefoonboek, hallo Local Search!

local search - kaart met pushpin

 

De revolutie is begonnen

Telefoonboeken. We kennen ze allemaal. Ze bestaan al sinds 1878 en staan vol met telefoonnummers van inwoners, bedrijven en diensten in een bepaald gebied. Nu, ruim 130 jaar later, staan we op het punt van een nieuwe revolutie: Local Search. Het kan alles wat een telefoonboek ook kan en nog veel en veel meer; reviews en beoordelingen, productfoto’s, gedetailleerde kaarten met routebeschrijving en ‘street view’, Smartphone integratie met GPS, en nog veel meer dingen waar we nog niet eens van gehoord hebben.

 

Inhoud

 

Wat is Local Search nou eigenlijk?

Local Search is de internetversie van een telefoonboek, maar dan sneller en veel dynamischer. Stel je voor, je bent in een hotel in Amsterdam en je zoekt een kapper. Zoek in Google maps op het adres van het hotel, gevolgd door het woord kapper. Je krijgt direct een lijst met kappers in de buurt met bijbehorende locaties op de kaart en beoordelingen van klanten. Klik simpelweg op Routebeschrijving en je krijgt precies te zien hoe je er te voet, met de auto of met het openbaar vervoer kunt komen.
Je kunt je wel voorstellen waarom Local Search, vooral op mobiele apparaten, zo’n enorme kracht begint te worden.

local search - zoeken naar een kapper in Amsterdam

Naast het zoeken naar iets wat dichtbij is, genaamd Nearcasting kun je ook zoeken naar iets lokaals wat juist ver weg is. Dit heet Farcasting. Ga je bijvoorbeeld binnenkort op vakantie naar Oostenrijk dan zou je kunnen zoeken op ‘Restaurant Zell am See’ om te kijken of je daar langs de route wat kunt eten. Het is wel Local Search, maar dan voor een gebied ver weg van waar je bent.

 

Hoe word ik gevonden in Local Search?

Local Search zoekresultaten worden op een hele andere manier bepaald dan de ‘organische’ zoekresultaten (het linker deel) zoals we dat kennen van Google, maar toch zijn er ook voor Local Search een aantal factoren die kunnen helpen hoger in de zoekresultaten te verschijnen.

Ironisch genoeg is de beste manier om überhaupt in de zoekresultaten te verschijnen, het aanhouden van je plek in de Gouden Gids. De Gouden Gids, maar ook andere vergelijkbaren webpagina’s, zijn namelijk de hoofdbron waar Google Maps zijn lijsten met bedrijven en adressen vandaan haalt.

Toevoegen en claimen.
De snelste manier om opgenomen te worden in de Local Search resultaten, is rechtstreeks bij de zoekmachines. Je kunt letterlijk jezelf toevoegen, of als je al aanwezig bent jezelf ‘claimen’. Vervolgens kun je zelf je gegevens toevoegen, veranderen en updaten. Maar voordat we dat gaan doen, moet eerst bepaald worden waar je dat gaat doen en waar juist niet.

De spelers:

Google Maps
Bij Google Maps kun je jezelf als bedrijf direct toevoegen via het Google bedrijvencentrum (of Google Local Business Center). Ook wanneer je geen website hebt! Een goede reden om dit te doen is om verkeerde data te voorkomen wat nog wel eens kan gebeuren door bijv. verouderde Gouden Gids data. Later in dit artikel gaan we dieper in op het toevoegen van je bedrijf aan Google Maps.

Google Mobile Search
local search - smartphone met Google Maps Deze mobiele zoekresultaten werken niet heel veel anders dan de normale Google Search, maar er is wel een overlapping met Local Search. Mobile Search geeft namelijk de mogelijkheid om My Location aan te zetten (onder de zoekbalk). Dit gebruikt vervolgens het telefoonnetwerk om te bepalen wat je locatie is en levert dus zoekresultaten die gebonden zijn aan je huidige locatie. Voor deze resultaten is het erg belangrijk dat je bedrijfslocatie in Google Maps perfect op de goede plaats staat. Je wilt natuurlijk niet dat Google jouw potentiële klant een donker straatje twee blokken verderop instuurt.

Yahoo Local
Yahoo bied een vergelijkbare oplossing als Googles Local Business Center. Wanneer je zoekt naar jouw bedrijf op Yahoo Local, en je staat er niet bij, kun je daar jezelf toevoegen. Ook als je er al wel in staat, is het verstandig om er alsnog heen te gaan om eventueel je informatie te corrigeren.

Reviews wegen al erg zwaar voor de resultaten in Google, maar zijn voor Yahoo Local nog belangrijker. Zoekresultaten kunnen hier zelfs op gesorteerd worden, waardoor bedrijven met de meeste reviews in hun regio veel meer kans hebben op hoge resultaten dan bedrijven met weinig reviews.

Yahoo bied ook een ‘Enhanced Local Listing’ voor 9.95 dollar per maand. Dit betekent een aantal extra’s als inzicht in statistieken, een bedrijfsomschrijving, max. 10 foto’s en 2 links naar bijvoorbeeld aanbiedingen op de bedrijfswebsite. En dat is een redelijke prijs voor 2 vertrouwde links naar je website samen met veel controle over de manier waarop je in Yahoo’s Local wordt gepresenteerd.

Bing Maps
Bing Maps is vergelijkbaar met Google Maps. Het biedt de mogelijkheid in te loggen in het Bing Local Business Center om jezelf toe te voegen. Het verschil is dat Bing geen duidelijke factoren heeft voor het optimaliseren van je zoekresultaten. Ook is Bings marktaandeel in Local Search nog erg klein en er is zelfs nog geen Nederlandse versie van het Bing Local Business Center (het internationaal uitrollen wordt voor de zomer van 2011 verwacht). Beginnen met Google en Yahoo is dus een goede volgorde om aan te houden.


Gouden gids

Een manier om je ranking te verbeteren is door je aan te melden bij websites als de Gouden Gids (nu van detelefoongids.nl) en vergelijkbare websites. De belangrijkste zijn:

Je kunt als bedrijf jezelf dus inschrijven op deze websites, maar welke zijn nou belangrijk voor jouw bedrijf? Hier een 3-stappen plan:

  1. Bepaal op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en zoek op deze woorden. Vraag jezelf af of één van bovenstaande websites voorkomt in deze resultaten. Als dat zo is zal een plaatsing op deze website je helpen beter te ‘ranken’ in de zoekmachines.
  2. Als tweede, kijk hoeveel andere bedrijven al adverteren in jouw categorie. Als dat er maar een paar zijn, is de kans erg groot dat je zonder veel moeite bovenaan in de resultaten komt te staan. Als er al heel veel bedrijven in die categorie staan, is er veel kans dat je pas op de derde of vierde pagina in de resultaten komt te staan. De effectiviteit van je plaatsing is dan al aardig laag.
  3. Als laatste bekijk je welke websites het meeste gebruikt worden in jouw regio. Vaak zijn dat dezelfde die het telefoonboek levert in jouw gebied.

Belangrijk is dat de informatie consistent is op alle pagina’s, en ook precies overeenkomt met de informatie in de ‘Bedrijvencentra’. Dit is belangrijk om snel maar vooral correct in alle Local Search resultaten te verschijnen.

Bijna alle zoekmachines gebruiken websites als detelefoongids.nl en ilocal.nl voor hun (Local Search) resultaten, dus de bovenstaande stappen zullen je plaatsing in alle grote zoekmachines veel goed doen. Maak je geen zorgen over extra grote plaatsingen bij deze websites. Als een plaatsing niet gratis is, zorg dan dat je de goedkoopste plaatsing kiest. Dat is al genoeg om gevonden te worden door de zoekmachines. Een duurdere plaatsing kan natuurlijk geen kwaad en biedt vaak meer controle over de manier waarop je op de websites geplaatst wordt. Alleen biedt het in verhouding tot het geld vaak erg weinig, helemaal als we het over de Local Search zoekresultaten hebben.

Uiteraard is alleen een plaatsing op deze websites niet genoeg voor goede resultaten in de Local Search. Zonder website is het bijna onmogelijk om hier goed te scoren. Toch hoef je niet meteen een opvallende en flitsende website te hebben. Een goed geoptimaliseerde, functionele, gebruiksvriendelijke en makkelijk bij te werken website met veel inkomende links doet wonderen voor je resultaten.

Naast de websites zoals hierboven beschreven, halen de zoekmachines hun data ook van verschillende andere websites met een specifiekere doelgroep, zoals Eet.nu voor restaurants en snackbars of Lokaalzoeken.nl voor advocaten, makelaars en verzekeraars. Mocht er zo’n website zijn in jouw branche, dan is het zeker handig om je daar ook aan te melden. Alle extra resources waar Google jou kan vinden, helpt bij je plaatsing in de resultaten.

Jezelf toevoegen aan de Local Search lijsten

Google maakt het je makkelijk

Om je toe te voegen aan het Bedrijvencentrum (Local Business Center) van Google heb je een gratis Google Account nodig. Het kan best zijn dat je die al hebt zonder dat je je dat realiseert. Wanneer je een account hebt voor bijvoorbeeld Analytics, YouTube, Gmail, Alerts, AdWords of AdSense, kun je daar gewoon mee inloggen.

Meteen na inloggen vraagt Google eerst naar je zakelijke informatie. Dit lijkt simpel en dat is het ook. Toch is het erg belangrijk dat dit op de goede manier gedaan wordt:

local search - Google local business center

Bedrijf
Dit wordt de titel van je plaatsing in de zoekresultaten. Het is belangrijk dat je hierin een belangrijke zoekterm plaatst waarop je gevonden wilt worden. Wanneer je bijvoorbeeld een loodgieters bedrijf hebt in Groningen, vul je in de titel in: Jan Steen Loodgieters Groningen. Dit is erg belangrijk voor je ranking in de zoekresultaten. Stop ook niet te veel woorden in de titel anders heb je kans dat je uit de zoekresultaten gegooid wordt vanwege spam.

Adres
Deze moet exact gelijk zijn als het adres wat je op je website en op andere plaatsingen op internet hebt staan.

Telefoonnummer
Vermeld hier altijd een lokaal telefoonnummer, en geen 0900 nummer. Dit bewijst aan Google dat je ook echt gevestigd bent op het vermelde adres. Wanneer je over extra 0900 nummers beschikt, plaats deze dan bij Telefoonnummers Toevoegen.

Beschrijving
Probeer hier weer een aantal zoekwoorden in te verwerken, maar overdrijf het niet. Zoek de balans tussen de vindbaarheid door zoekmachines en leesbaarheid.

Markerlocatie
Controleer of deze goed staat en corrigeer dit indien nodig. Het is belangrijk dat de marker accuraat geplaatst wordt en dat deze overeenkomt met het adres dat je hebt ingevuld.

Categorie
Deze categorieën zijn érg belangrijk omdat deze voor een groot deel bepalen op welke zoekwoorden je gevonden kunt worden. Selecteer categorieën die accuraat beschrijven wat het bedrijf doet. Je kunt zo veel categorieën selecteren als je wilt, maar nogmaals, gebruik er niet té veel!

Als de ingevulde informatie overeenkomt met een bedrijf wat Google al heeft geplaatst, geeft Google daar een melding van. Aangezien Google de informatie uit vele bronnen haalt, is de kans groot. Als dat zo is, claim jezelf! Google wil wel bewijs hebben dat dit ook echt jouw bedrijf is door je te bellen of door je te SMS’en (je mag zelf kiezen). Google geeft je dan een PIN code die je weer moet invoeren in het Local Business Center.

Het is een kleine moeite en erg belangrijk dat je jezelf claimt om te voorkomen dat anderen (incorrecte) informatie over jouw bedrijf kunnen plaatsen.

local search - geverifieerde vermelding in Google local business center

Dit eenmaal gedaan kom je terecht bij een overzicht van je plaatsing, geheel met statistieken. Aan de rechter kant kun je bij je bedrijfsinformatie op 'Bewerken' klikken om nog extra informatie over je bedrijf toe te voegen. Je kunt de openingstijden, betalingsmethodes, foto’s, video’s en aanvullende details toevoegen. Vul dit zo volledig mogelijk in! Optimaliseren voor Local Search is zorgen dat je bedrijfsinformatie zo compleet en consistent mogelijk over alle Local Search spelers verspreid staat.

In het ‘Dashboard’ van het Local Business Center staan de statistieken van activiteit mbt. je plaatsing in de zoekresultaten. Je ziet hier de zoekwoorden waar je het meest op gevonden bent, hoe vaak je gevonden bent en hoe vaak dat tot acties heeft geleid. Dit kan erg interessant zijn voor het optimaliseren van je Local Search plaatsing.

local search - Google bedrijvencentrum

 

Optimaliseren

Het optimaliseren voor Local Search is specialistenwerk. Strik  Design hanteert hiervoor de volgende werkwijze.

  • een concurrentieanalyse
  • analyse van onsite factoren
  • analyse van offsite factoren
  • verbeterplan

Als eerste moet je weten dat Local Search zoekresultaten in Google waarbij ook de locatie wordt ingevuld, voor iedereen gelijk zijn, waar je ook bent. Wanneer iemand zoekt zonder de locatie erbij, krijgt diegene resultaten afgestemd op zijn huidige locatie. Het eerste wat er gedaan moet worden, is het analyseren van de concurrenten. Hoe gaan zij om met de zoekwoorden? Hebben zij ook hun Googe Maps plaatsing geclaimd? De concurrentieanalyse zegt uiteindelijk heel veel over wat je zelf moet doen om goed tot je recht te komen in de Local Search resultaten.

Onsite en Offsite factoren
Bij optimalisatie van je website voor hogere ranking in zoekmachines komen 2 dingen kijken: Onsite- en Offsite ranking factoren.

Onsite factoren zijn de keywords die je in de pagina titels en inhoud hebt, maar ook hoe de pagina’s aan elkaar gelinkt zijn en hoe makkelijk het is voor de zoekmachine om het adres te vinden.

Offsite factoren zijn je plaatsingen bij de local business centers, de gouden gids plaatsingen, beoordelingen en inkomende links. Het is erg belangrijk en best ingewikkeld om de goede informatie op de goede manier neer te zetten en om dit op de goede plaatsen te doen. Het loopt uiteen van de manier waarop je een titel of beschrijving maakt in de Bedrijvencentrum’s, tot de adres- en contact informatie van je domeinregistratie.

 

De toekomst

Voor veel mensen is het internet nog steeds een mysterie. Toch weten ze heel goed hoe ze zo’n oud vertrouwd telefoonboek moeten gebruiken om een kapper in de buurt te vinden. Velen vinden dat het telefoonboek zijn werk nog prima doet en begrijpen nog niet waarom iemand een computer of een telefoon zou willen gebruiken voor simpele taken als het vinden van een kapper.

Zodra deze mensen de reviews lezen, ontdekken hoe makkelijk ze gebruik kunnen maken van Google Maps op hun smartphone en hoe snel het internet werkt, zullen ze snel afzien van het oude vertrouwde telefoonboek. Bovendien heb je het telefoonboek lang niet altijd bij de hand!

De vraag is: ben jij klaar voor de Local Search vloedgolf? De dijken staan nú op barsten en veel bedrijven zijn zich niet bewust van wat hen te wachten staat. Je kunt het beste nu actie ondernemen, het is gratis en relatief makkelijk.

 

Wat te doen?

Ga eens kijken hoe het staat met jouw resultaten in de Local Search zoekmachines en begin snel met optimaliseren. Onderzoek de concurrentie, claim je plaatsen, update de informatie, optimaliseer je website en volg alle stappen in dit artikel.

 

How-to video van Google

Google heeft in mei 2010 deze video gepubliceerd over local listings in Google:

 

Ralph Hogenbirk heeft dit artikel geschreven als stage-opdracht tijdens zijn stage bij Strik Design.

 

Meer weten?

Wilt u meer weten over het optimaliseren van uw vindbaarheid bij Local Search? Maak dan meteen een afspraak voor een gratis en vrijblijvend gesprek.

voeg een reactie toe

2 reacties

Maarten

362 weken geleden

Daar mag je wel op rekenen. Iedere blog-pagina kun je optimaliseren voor zijn eigen trefwoorden en al die blog-pagina's bij elkaar werken als landingspagina's voor bezoekers met hele verschillende zoekopdrachten.

naam

362 weken geleden

Hallo,Wanneer wij op onze webshop een arptae blog pagina aanmaken en daar om de week of elke dag een product van ons assortiment bespreken met foto, link naar het product, enz. Heeft dit dan op de wat langerer termijn ook invloed op een betere vindbaarheid?Ik lees het graag. Bijvoorkeur via ons email adres.

abonneer u op de RSS feed van Strik Design

over dit nieuws

Wanneer ik iets tegenkom waarvan ik denk dat het interessant is voor mijn klanten dan schrijf ik daarover een artikel. Via RSS kun je je hierop abboneren of je moet af en toe hier terugkomen om te kijken of er iets nieuws staat.

 

archief

recent werk

Logo voor café-restautant De Onlanderij bij het prachtige natuurgebied De Onlanden bij Eelderwolde

Logo De Onlanderij

februari 2019

Logo voor het café-restautant De Onlanderij bij het prachtige natuurgebied De Onlanden bij Eelderwolde.

Internetsite Anton Reitsema Pensioen & Planning

Internetsite TwinQels

februari 2019

Het interactief loopbaanplatform TwinQels ondersteunt werkgevers en werknemers die zelf de regie willen behouden.

Jaarberich Maekehiem

3D visualisatie verbouwing Dorpshuis Garmerwolde

januari 2019

3D visualisaties van exterieur, grote zaal en ruimte voor Buurtzorg na verbouwing van Dorpshuis De Leeuw.

recent nieuws

Snelle websites zijn beter. Hoe snel is die van u?

april 2019

Snelle website zijn beter, zegt Google. En dat is logisch, want de bezoeker wil de website direct op het scherm zien, zonder te...

Gebruik Google Startersgids voor een beter resultaat bij Google, deel 2

maart 2019

Bent u nieuw of al enigszins gevorderd met zoekmachineoptimalisatie? De Google Startersgids helpt iedereen die zelf aan de slag...

Gebruik Google Startersgids voor een beter resultaat bij Google, deel 1

januari 2019

Bent u nieuw of al enigszins gevorderd met zoekmachineoptimalisatie? De Google Startersgids helpt iedereen die zelf aan de slag...