Google

Meer bezoek met Social Media

februari 2010 - 0 reacties - Zoekmachine-optimalisatie, Social Media, Online reputatie management, Video

Zoekmachineoptimalisatie is er op gericht om zo hoog mogelijk in de resultatenlijst terecht te komen, bij voorkeur op pagina 1, boven de vouw. Dat zorgt immers voor een hoog bezoekersaantal.
Een andere manier om bezoekers te verleiden tot een bezoek aan uw site is het gebruik van Social Media zoals LinkedIn, Hyves, YouTube en Facebook.

Deze werving is veel actiever. Via zoekmachines hoopt u immers dat de bezoekers uw site vinden, via Social Media zoekt u de bezoekers zelf op en communiceert direct met hen via onder meer blogs of reacties daarop, recensies of commentaren op diverse fora. Voordeel is dat u alle reacties kunt volgen. Dit kan een goede manier zijn om uw dienst of product via dergelijke sites te promoten, of om eventuele negatieve berichtgeving te pareren.

Social Media zijn nog steeds in opkomst en de hypes wisselen elkaar snel af. We geven hier daarom een overzicht van de belangrijkste en meest stabiele spelers in de markt.

 

Facebook

Facebook is de grootste en belangrijkste Social Media site. Facebook heeft zo’n 500 miljoen gebruikers en telt maar liefst 127 miljoen unieke bezoekers per maand. Daarmee krijgt u een enorm potentieel aan nieuwe bezoekers voor uw eigen site en de kans om uw netwerk aanzienlijk uit te breiden. Facebook wordt vooral gebruikt door particulieren, maar is ook geschikt om uw bedrijf in de etalage te zetten. Het kenmerk van alle Social Media is namelijk het bouwen van een netwerk en het zorgen voor zichtbaarheid. En dat kan een individu zijn, maar net zo goed een merk, bedrijf of product.

We laten hieronder zien hoe u het beste een profiel aan kunt maken op Facebook en hoe u relaties aan uw netwerk toevoegt.
De meeste van deze tips gelden in meer of mindere mate ook voor de overige Social Media sites.

Een Facebook profiel aanmaken

Het begin is gelukkig kinderlijk eenvoudig. Ga naar Facebook en begin de vragenlijsten in te vullen. Er wordt nogal wat gevraagd aan persoonlijke informatie. Geef die informatie voor zover u die kwijt wilt. Al die gegevens staan straks op internet, dat klopt. Maar bedenk wel 'hoe gevulder een profiel, hoe beter'. Bekijk en controleer het profiel grondig en zorg voor een goede foto voor u de gegevens definitief verstuurt. Waarom een foto? Die maakt u extra zichtbaar en zorgt voor vertrouwen. Zo verhoogt u de kans op het aantrekken van interessante relaties.

De belangrijkste informatie die u invult staat onder het kopje contactgegevens. Hier staat namelijk een veld voor 'Website'. Daar vult u uiteraard uw eigen site in, maar ook uw blog, Twitter url, LinkedIn profiel en alle verdere sites die u heeft ter promotie van uzelf, uw bedrijf of uw dienst of product.

Uw netwerk uitbreiden
Alle gegevens ingevuld en gecontroleerd? Dan kunt u beginnen met het bouwen van een netwerk. Vrienden vinden heet dat in Facebooktaal. De meeste gebruikers beginnen met het zoeken naar individuele familieleden, vrienden en collega's. Dat kan efficiënter. U kunt bijvoorbeeld uw e-mail en wachtwoord opgeven. Facebook zoekt dan naar alle contacten waar u mee e-mailt.

De meest efficiënte manier om relaties te zoeken is evenwel Contactpersonenbestand uploaden. Hiermee kunt u al uw contacten uit bijvoorbeeld Outlook importeren. Wanneer u een volledig profiel heeft ingevuld, kan Facebook u in contact brengen met oud-studiegenoten en oud-collega's. Om iemand aan uw netwerk toe te voegen, klikt u op Voeg toe als Vriend. U kunt het beste direct doorgaan naar Voeg toe aan lijst en daar een aantal lijsten aanmaken. Zo kunt u alle contacten rangschikken in bijvoorbeeld oud-collega's, oud-studiegenoten, familie, et cetera. Met deze lijsten houdt u het overzicht over waar u uw contacten ook alweer van kent, want een beetje Facebooker heeft al gauw enkele honderden vrienden.

Door vrienden in te delen in lijsten, kunt u straks doelgerichter communiceren. Familie spreekt u immers anders aan dan een oud-collega. Ga niet te voortvarend van start, want Facebook houdt er een aantal regels op na. Wie als een razende vrienden probeert toe te voegen kan zijn profiel verwijderd zien worden. Nodig niet meer dan dertig vrienden per dag uit.

Lid worden van groepen
Een andere manier om uw netwerk uit te breiden is het lid worden van groepen. Links in uw browserscherm staat bij Facebook een kopje met toepassingen. Daarin vindt u ook de 'Groepen'. U kunt zien van welke groepen uw relaties lid zijn en u kunt zelf groepen zoeken om lid van te worden. Er zijn tal van groepen, maar als bedrijf kiest u uiteraard eentje uit uw vakgebied. Daarna kunt u beginnen met het geven van commentaar en adviezen binnen een dergelijke groep. Hiermee toont u aan expert te zijn in uw vakgebied. En u kunt natuurlijk zien wie er lid zijn. Dat zijn allemaal mensen die in uw vakgebied geïnteresseerd zijn.

Ook is het mogelijk zelf een groep te beginnen, maar dat heeft pas zin als u een grote groep relaties aan u gebonden heeft. Stel u heeft een duikschool in Groningen. Dan wordt u lid van de PADI groep (Professional Association of Diving Instructors). Wanneer u daar vaak tips geeft en antwoord op vragen, zien bezoekers u al snel als een autoriteit op uw vakgebied. Wie dan een duikschool zoekt in Groningen en omstreken zal er vertrouwen in hebben dat de uwe een goede is. Dit is een goed voorbeeld van hoe u klanten kunt werven via Social Media sites.

Pagina´s maken
Naast groepen, kent Facebook 'Pagina's'. Dat zijn een soort fanclubs van een bekend persoon, merk of bedrijf. U kunt fan worden van zo'n pagina, maar ook zelf een pagina maken. Voordeel hiervan is dat u zich meer op een merk of product kunt focussen en zelf de controle over de pagina houdt. Ook worden deze pagina’s prominent getoond op de profielen waardoor bezoekers er sneller op klikken.

Een pagina brengt u onder meer onder de aandacht door erover te berichten in de diverse groepen waar u lid van bent. Nadeel van dergelijke pagina’s is dat ze minder actief zijn. Discussies vinden plaats in groepen. En voor een eigenaar van een bedrijf of de maker van een product kan het zinvol zijn om deel te nemen aan discussies.

Evenementen organiseren en promoten
Een evenement is voor Facebook een gebeurtenis die een aankondiging verdient. Dat zijn veelal verjaardagen van familie en vrienden, maar een evenement kan ook een kortingsactie, uitverkoop of productpresentatie zijn. Of in ons voorbeeld van de duikschool een nieuwe duikcursus. Hier kunt u creatief mee omgaan.

Evenementen staan links in het scherm. U kunt hiermee eenvoudig een evenement maken door de instructies te volgen. Om het evenement te promoten, laat u het uw vrienden weten en publiceert u erover in de groepen.

Adverteren
Het idee achter Social Media is de interactie. In het ideale geval zou de nieuwe duikcursus door tal van gebruikers bij andere gebruikers onder de aandacht gebracht worden met berichtjes als. “Hé Piet, jij wilde toch leren wrakduiken? Ik lees net dat duikschool X zaterdag een gratis proefles geeft. Hier is de link naar de site.”

Wie niet alleen op die interactie wil vertrouwen kan op Facebook adverteren. Dat is een snelle manier om een grote doelgroep te bereiken. Volg wel precies de richtlijnen van Facebook, want iedere advertentie wordt door Facebook gecontroleerd.

 

YouTube

Videosite YouTube is een grote zoekmachine voor video's. Een van de grootste zoekmachines na Google zelfs. YouTube video's zijn een uitstekend middel om een bedrijf, dienst of product onder de aandacht te brengen. Te denken valt dan onder meer aan een korte bedrijfsfilm, instructievideo of productpresentatie. Of in ons voorbeeld van de duikschool een verslag van een recent ondernomen duiktrip.

Mensen die het duikfilmpje zien, bezoeken de site van de duikschool en willen de volgende keer misschien zelfs wel mee op zo’n trip. Een aardig voorbeeld is ook het filmpje ´Duikschool geeft raad bij auto te water´

Die duikschool is zichtbaar, herkenbaar en wekt veel vertrouwen. Als potentieel duiker in spé gaat u daar met een gerust hart naar toe. En dat is precies het doel van bedrijven op Social Media sites: zichtbaarheid, vertrouwen en aan relaties bouwen.

Daar komt bij dat YouTube video's u een hogere positie in de resultatenlijst van Google kunnen bezorgen. Optimaliseren voor deze videozoekmachine gaat net even anders dan de gewone zoekmachineoptimalisatie. Meer over het maken van video's en het optimaliseren van YouTube video's leest u in ons eerdere artikel Tips voor YouTube video’s.

 

LinkedIn

LinkedIn is een zakelijke netwerksite met ongeveer 65 miljoen gebruikers. In het gebruik ervan loopt Nederland voorop. LinkedIn is het meest bekend om uzelf in de etalage te zetten. U maakt een profiel en begint met het zoeken naar contacten. Voor het maken van een profiel gelden vrijwel dezelfde regels als bij het maken van een Facebookprofiel dat eerder in deze nieuwsbrief is beschreven.

Iedereen die een profiel aanmaakt, kan een aantal zaken aan- of uitvinken bij contact settings. Interessant voor bedrijven is de optie business deals. Leden die dit aan hebben staan, geven aan geïnteresseerd te zijn in zakelijke aanbiedingen. Daarmee krijgt u er dus weer veel potentiële klanten bij.

Net als Facebook, kent LinkedIn groepen waar u lid van kunt worden. Ook hier geld dat het geven van commentaar of antwoord op vragen u een positie als 'expert in uw vakgebied' kan opleveren. Het is toegestaan te verwijzen naar uw eigen website dus door actief deel te nemen aan groepen, kunt u meer bezoekers naar uw site leiden.

 

Flickr

Flickr is een Social Media site die zich richt op beeldmateriaal en kent een kleine dertig miljoen gebruikers. Beeldmateriaal kan bestaan uit onder meer foto's en illustraties. Dit is vooral interessant als uw bedrijf zich via beeldmateriaal presenteert. U kunt hier voorbeelden van eigen werk kwijt. Te denken valt dan uiteraard aan bedrijven zoals het onze die zich bezighouden met grafisch ontwerp en webdesign.

Maar in ons al eerder aangehaalde voorbeeld van de duikschool, kan de school er uiteraard ook die prachtige onderwaterfoto's kwijt. Of foto's van een duiktrip. Mensen die de foto's zien, worden misschien enthousiast en melden zich bij de duikschool aan. Ook hier is het mogelijk deel te nemen aan discussies. En er wordt zelfs een duikschool ter overname gevraagd. Zakelijke mogelijkheden genoeg dus.

 

Twitter

Tot slot de meest recente hype Twitter. Meer een blog dan een Social Media site, maar door de sterke interactie wel interessant om met gebruikers te communiceren. Er wordt een hoop flauwekul aan privézaken getwitterd, maar bedrijven kunnen hiermee zeer up to date nieuws verspreiden. Ook kan een serieus vakinhoudelijk gebruik van Twitter bijdragen aan uw reputatie als expert in uw vakgebied.

voeg een reactie toe

0 reacties

abonneer u op de RSS feed van Strik Design

over dit nieuws

Wanneer ik iets tegenkom waarvan ik denk dat het interessant is voor mijn klanten dan schrijf ik daarover een artikel. Via RSS kun je je hierop abboneren of je moet af en toe hier terugkomen om te kijken of er iets nieuws staat.

 

archief

recent werk

Nieuwsbrief voor het Roelof van Echten College in Hoogeveen

Ouders van Roelof nieuwsbrief

juni 2019

Nieuwsbrief voor het Roelof van Echten College in Hoogeveen

Stichting Bloeiend Boerenland bevordert de biodiversiteit door zoveel mogelijk bloeiende akkerranden.

Internetsite Stichting Bloeiend Boerenland

juli 2019

Stichting Bloeiend Boerenland bevordert de biodiversiteit door zoveel mogelijk bloeiende akkerranden.

Folders voor de Research Master opleidingen van de Graduate School Medical Sciences van de RuG.

Graduate School Medical Sciences folders

september 2019

Folders voor de Research Master opleidingen van de Graduate School Medical Sciences van de RuG.

recent nieuws

Snelle websites zijn beter. Hoe snel is die van u?

april 2019

Snelle website zijn beter, zegt Google. En dat is logisch, want de bezoeker wil de website direct op het scherm zien, zonder te...

Gebruik Google Startersgids voor een beter resultaat bij Google, deel 2

maart 2019

Bent u nieuw of al enigszins gevorderd met zoekmachineoptimalisatie? De Google Startersgids helpt iedereen die zelf aan de slag...

Gebruik Google Startersgids voor een beter resultaat bij Google, deel 1

januari 2019

Bent u nieuw of al enigszins gevorderd met zoekmachineoptimalisatie? De Google Startersgids helpt iedereen die zelf aan de slag...