Google

Zoekmachines in 2016, de stand van zaken

januari 2016 - 0 reacties - Mobiel internet, Zoekmachine-optimalisatie

Wat is in 2016 de stand van zaken omtrent zoekmachines? Met welke maatregelen zorgt u ook dit jaar voor een geoptimaliseerde website? Met dit overzicht bent u weer helemaal bij de tijd.

 

Zoekmachine-optimalisatie is een voortdurend veranderend proces omdat zoekmachines er alles aan doen hun gebruikers zo goed mogelijk tegemoet te komen. Zo moet uw website in 2016 echt mobielvriendelijk zijn omdat er steeds meer mobiele zoekopdrachten worden uitgevoerd. En komt er in 2016 meer aandacht voor veiligheid omdat de gebruiker dat tegenwoordig belangrijk vindt. 

Ondanks de dynamiek in zoekmachine-optimalisatie zijn er vier duidelijk factoren te onderscheiden die grotendeels bepalend zijn voor uw zoekresultaat:

 

Vier factoren voor zoekmachine-optimalisatie:

  1. Kwaliteit, gebruiksgemak en prestatie
  2. Goed indexeerbare inhoud
  3. Logische structuur van de website
  4. Zoektermen op de juiste plek

Veel websites hebben een of meerder van deze factoren wel goed geregeld, maar er zijn er maar weinig die alle vier de factoren perfect voor elkaar hebben. En dat biedt kansen voor u, want als u alle vier factoren goed regelt, bent u de concurrentie duidelijk een stap voor.

 

1. Kwaliteit, gebruiksgemak en prestatie

Hier zijn een aantal onderdelen die u kunt optimaliseren: zorg ervoor dat uw website snel laadt, maak de website mobielvriendelijk en zorg voor veel relevante inhoud waar uw bezoekers iets aan hebben. Verwijder alle fouten zoals een pop-up die niet weg wil of een video die niet kan afspelen.


Overweeg uw website te verplaatsen naar een https domein. Dit wordt waarschijnlijk binnenkort een rankingfactor bij Google. Zeker voor webshops is dit een goede optie.

 

2. Goed indexeerbare inhoud

U wilt dat zoekmachines uw website vermelden? Faciliteer zoekmachines dan optimaal. Ze moeten de inhoud op uw website goed kunnen indexeren. Zorg dus voor zoveel mogelijk HTML en niet voor bijvoorbeeld Flash. Dit geldt zowel voor uw inhoud als voor uw links. U kunt bepaalde onderdelen van uw website blokkeren voor zoekmachines. Als dat echt nodig is: doe het zo spaarzaam mogelijk.

 

3. Logische structuur van de website

Kwaliteit betekent ook dat uw website een logische structuur heeft. Uw belangrijkste zoektermen hebben aparte pagina’s. Uiteraard verwijst u op de homepage naar die pagina’s. Ook is er weer een link van die pagina’s terug naar de homepage. Gebruik ook altijd dezelfde linkstructuur zoals strikdesign.nl/webdesign en strikdesign.nl/grafische-vormgeving. En overdrijf niet met het noemen van zoektermen in links.

 

4. Zoektermen op de juiste plek

De zoektermen waar u op gevonden wilt worden, staan op de juiste plek. Dat betekent 1 specifieke zoekterm per pagina. En daar mag u best een synoniem of een tweede soortgelijke en nog specifiekere zoekterm bij doen, maar optimaliseren kan slechts voor een enkele zoekterm. Richt de aparte pagina’s ook goed in volgens de regels van zoekmachine-optimalisatie: gebruik koppen en subkoppen, een aparte titel tag en optimaliseer bijvoorbeeld ook de alt tags voor plaatjes.

 

Zorg ervoor dat uw website zoveel mogelijk aan deze vier factoren voldoet en uw website is in 2016 klaar voor een goed zoekresultaat.

 

Twijfelt u of u aan alle factoren voldoet? Laat uw website eens scannen door uw webdesigner.

voeg een reactie toe

0 reacties

abonneer u op de RSS feed van Strik Design

over dit nieuws

Wanneer ik iets tegenkom waarvan ik denk dat het interessant is voor mijn klanten dan schrijf ik daarover een artikel. Via RSS kun je je hierop abboneren of je moet af en toe hier terugkomen om te kijken of er iets nieuws staat.

 

archief

recent werk

Logo en huisstijl voor handwerkwinkel Draad & Stof

Logo en huisstijl voor handwerkwinkel Draad & Stof

april 2017

huisstijl bestaande uit visitekaartje en 'with-compliments' kaart voor handwerkwinkel Draad & Stof

Flyer voor Quilt Festival 2018

Flyer voor Quilt Festival 2018

maart 2017

Het Quilt Festival is een internationaal tweejaarlijks festival van quilts in veertien historische kerken op het Hoogeland

Boer & Bouwen is een  organisatie die agrariërs ondersteunt bij (ver)bouwplannen.

Webapplicatie voor onderzoeksopzet promovendi

november 2016

Digitaliseren en aansluiten van formulier onderzoeksopzet aan projectplanning van het promotievolgsysteem Hora Finita

recent nieuws

Gaat Google uw advertenties blokkeren?

mei 2017

Google is van plan z’n Chrome browser standaard te voorzien van een advertentieblokker. U leest het goed: Google gaat zelf ad...

Social Media knoppen vertragen uw website enorm

mei 2017

Pas op met ‘deel dit’ knoppen via plugins op uw WordPress website. Ze vertragen de laadtijd van websites enorm.

Google waarschuwt weer: mobiel komt voortaan eerst

april 2017

Google begint binnenkort waarschijnlijk dit najaar met de Mobile First Index, een verandering die het belang van een responsive...